VAIHTEISTOLAATIKON RAKENNE
BMW:n vaihteisto on monimutkainen laite. Itse
automaattivaihteiston lisäksi se sisältää myös muita mekanismeja, kuten
esimerkiksi momentinmuuntimen. Nykyaikaisten mallien vaihteisto eroaa muiden
automallien malleista juuri siinä, että siinä on kehitetty käytännöllinen
elektroniikka, jonka ansiosta kaikki käynnissä olevat prosessit ovat hyvin säädeltyjä
ja yksikkö reagoi nopeasti kuljettajan toimiin.
Öljypumppu on täydellisesti kytketty vaihteistoon, mikä on
myös etu. Tähän pumppuun on asennettu herkät lämpötila- ja paineanturit.
Lyhyesti sanottuna BMW:n automaattivaihteistot on valmistettu uusinta teknologiaa
käyttäen korkealaatuisimpia nykyaikaisia materiaaleja.
BMW:N AUTOMAATTIVAIHTEISTON KORJAUKSEN OMINAISUUDET
Koska uudet BMW-mallit on varustettu monimutkaisilla
vaihteistoilla, niiden korjaus vaatii tiettyä tietoa ja taitoa. On tärkeää
ottaa huomioon laitteen ominaisuudet. Useimmat viat liittyvät elektroniikan
vikoihin. Mekaaninen osa on tällaisissa vaihteistoissa melko luotettava. Siksi
sitä on korjattava melko harvoin.
Mielenkiintoinen tosiasia on, että auton kitkalevyt on
valmistettu paperista. Vaikka se on tiivis, se silti kuluu. Tämän seurauksena
koko koneen toiminta voi häiriintyä. Siksi koko korjaus koostuu vain levyjen
vaihtamisesta eli uusien (myös paperisten) asentamisesta.
Automaattivaihteiston korjaustarve syntyy usein, kun
levyjarrujen hiukkasia pääsee hydraulijärjestelmään. Tämän seurauksena se
tukkeutuu ja venttiilit voivat jumittua. On myös suuri todennäköisyys, että
koko ohjausjärjestelmän kanavat tukkeutuvat. On sanottava, että tätä vikaa
pidetään melko vakavana. Jos näin tapahtuu, on tarpeen vaihtaa monia osia.
Automaattivaihteiston tällaisten toimintahäiriöiden
estämiseksi on tärkeää suorittaa tarkastus ja bmw huolto. Tarkemmin sanottuna hydraulijärjestelmän kanavien
säännöllinen puhdistus on välttämätöntä. Jos vuoraushiukkaset sijaitsevat
siten, ettei niitä voida poistaa, koko yksikkö on yksinkertaisesti vaihdettava.
Työn jälkeen ajotietokoneen pitäisi näyttää, että järjestelmä on hyvässä
toimintakunnossa. Jos se osoittaa, että ongelma jatkuu, puhdistus on tehtävä uudelleen.
Äärimmäisissä tapauksissa yksikköä ei voi vaihtamatta tehdä.
Kommentit
Lähetä kommentti